16 Kasım 2019 Cumartesi

SAMSUN-SALIPAZARI'NDAKİ 'ACARİSTALILAR','ABHAZYALILAR','GÜRCÜLER..."

SAMSUN-SALIPAZARI'NDAKİ,
 "ACARLAR" ve "ABHAZYALILAR","
GÜRCÜLER..."

SAMSUN-SALIPAZARI GÜRCÜLERİ/GÜRCÜ SALIPAZARLILAR



"1789 Fransız İhtilâli" ile "Küre-i Arz"da, "Dünya Küresi"ndeki "Tarih Tekerleği" de, "kırılarak", çok 'farklı dönemeç'te, 'dönmeye' başladı.

"Tarihin seyri","tarihin akışı" değişti.

"Kökleri ve dalları dışarda","ecnebî/yabancı mahreçlı ideoloji" meftûnu "Türkiye'mizinTürkiyelileri","İslamcıları","Siyasal İslamcıları","Müslümancıları", başka bir târif ile "Abdestli Kapitalistleri"; hattâ "Yeşil Kemalistleri",'Yeşil Atatürkçüleri",  bu "tarihin seyri"ni,'tarihin akışı"nı , "Yaşayan Türkçe" zaviyesinden çok hâtâlı bir târif ile "Ulus Devletler Çağı" diye isimlendirseler de, yaşanılan, "ilmel yakîn" zaviyesinden de, "Tarih İlmî Penceresi"nden de,"Milliyetler Asrı","Milliyetçilikler Yüzyılı" idi.

"Çok dil'li, çok din'li, çok ırk'lı","İmparatorluklar Yüzyılı" sona eriyor;'her millet kendi milletinin devletini kurma telaşına kapılarak;"Millî Devletler Yüzyılı" na doğru gidiliyordu.

Böyle bir "tarih tekerleğinin dönüş vetiresi"nde de, "Millî Kimlik Araştırmaları", yahut "ecnebî zihniyetliler"ce dersek;"Etnik Kimlik Araştırmaları" da  'sökün' etmeye ve ehemmiyet kazanmaya da başlamıştı.

"Kızıl Moskof Rusya" da bile "Türkoloji Enstitüleri" açılmıştı.

Hatırlarsanız,"Millî Devlet"ımiz,"Üniter Devlet"ımız "Türkiye Cumhuriyeti Devleti"mizde,"17 sene ago","17 sene evvel", mevcut ve "hegemonik siyasî zihniyetce",;"Türkiye'mizde 40 etnik grup var.Kürtler, Lazlar;Çerkesler vesaire..."Türk" de neymiş; "T.C." de ne oluyormuş" denilerek; "Hükûmet"ce,"Devlet"ce "Etnik Kimlik Araştırmaları" 'ötesi',"Millî Birlik ve Bütünlüğümüzü Bozucu",'Uygulamalara" da yönelinmişti.

Öyle ki;"-Bizler,'resmî' olarak "Kürtçe","Zazaki","Kirmançi","Osmanlıca","Lazuri"ce, hattâ "Gürcü"ce "Dil/Lisân Kursları" açıyoruz da, "millet"ten beklenen rağbeti niye göremiyoruz?", diye de,"hayretlerde, gümanlarda" kaldılar...

Âdeta "Son Türk Devleti"miz;"Türkiye Cumhuriyeti Devleti"miz içinden;'40 Devlet" çıkartma "niyet" ve "gaye"sinde idiler...


Halbuki,"Haçlı-Masonik Zerdüşt Zihniyetli" "HDP"liler bile "seçim çalışmaları"nı "Kürtçe" yapamıyorlardı.

Mevcut ve "hegemonik siyasî güç" yapısındaki,"Kürt Milletvekilleri","Kürt Bakanlar" bile 'Kürtçe" bilmiyorlardı.

" Özgün Müzik Başbuğu";"Şark'ın Ahmet KAYA"ları bile "Kürtçe" bilmiyorlardı.

Hattâ "Artin Agopyan", nam-ı diğer "Apo: bile "Kürtçe" bilmiyordu.

Çünkü, ya anneleri "Türk"dü; ya da babaları...

"-Bizler, o kadar gayret ediyoruz da, bu "Kürtler", niye "ayrı devlet" kurmak istemiyorlar" diyen "BEŞİKÇİ İsmail"ler gibi "kriz"ler de yaşıyorlardı.

Halbuki, biz topyekûn " Türk Milleti" idik.

"Tabu Senedi"miz, "Lozan"da bile "Kürtler" 'azınlık' değildi.

"Müslüman"  olan nasıl "azınlık" olsun du ki?!

"Hepimiz Anadolu Kilimi" idik ve "Anadolu Kilimi"nde, "40 Motifimiz" de vardı.

"Kız alıp, kız vermiş.Bütünleşmiştik de..."

Benim bile "avradım" 'Laz"; bir "yengem" 'Gürcü", ben ise "Halis Muhlis Türk" idim.

Böyle olduğu halde,"Andımız" ve "Ne Mutlu Türk'üm Diyene"sözü , mevcut "hegemonik siyasî güç"ce 'kaldırıldı", âdeta "memnu" edildi,'yasak'landı.

SAMSUN-SALIPAZARI' DAKİ "ACARLAR","ABHAZYALILAR","GÜRCÜLER..."


Yukarıdaki izahatları,"niyet" ve "gaye"min "net" bir şekilde anlaşılması için yaptım.

"1970'lerde,"Terme Şehri"mizin,"Terme İlçe'"mizin Bakacak gibi, Bereket gibi, Bolas gibi, Suluca gibi "köyleri"nden ve "Çarşamba İlçesi"nin bazı "köyleri"nden "kopartılarak" meydana getirilmiş bir 'ilçe'miz Salıpazarı...

Bu sebeple de,"Terme'nin Yavrusu; Çarşamba'nın Yavrusu:Salıpazarı" diye de târif edilir.

"İlk ismi" de "Bereket" olan Salıpazarı ilçemizdeki" Kaya Mezarları", "Garpu Kal'ası';çok sayıdaki "Ahşap/Tahta Camıî"leri ile hattâ günümüzde de kullanılan;çok sayıdaki "Ahşap/Tahta Evleri" ile "Ön Türkler" e kadar uzanan tarihi ile esasında, tamamiyle bir "Türk Yurdu","Türk Vatanı";"Türk Beledi..."

"Samsun-Salıpazarı Alevîleri"(1) gibi "Samsun-Salıpazarı Gürcülerı/Gürcü Salıpazarlılar" da,"Türk Beledi Salıpazarı"na, sonradan; "Kızıl Moskof Zulmü" ile yaşanılan "Kafkasya'dan Anadolu'ta Göç Olayları"  ile " Gürcistan'ın Acar Özerk Bölgesi ve yine günümüzdeki "Gürcistan'ın Abhazya Havzası"ndan gelmişler.

Samsun-Salıpazarı'ndaki Acaristanlılar; Acarlar, Abhazyalılar yani günümüzde de yaşayan 'Salıpazarı Gürcüleri/Gürcü Salıpazarlılar" hakkındaki en ehemmmiyetli "İlmî Kaynak Kitap" ise '56 sayfalık' "Gürcü Köyleri"(2) isimli kitap.

"1893'ler"de, "Devlet-i Âliyye Osmaniye/Âli Osmanlı Devleti"miz zamanında, önce "Tarik Gazetesi"nde 'tefrika' edilmiş; sonra da "kitap" laştırılmış.

" 100 Yıl Önce Türkiye'de 'Gürcü Köyleri'"(3) isimli "Gürcü Köyleri" 'kitabının yayınını da hazırlayanın yazısı"ndan da öğreniyoruz ki; "Salıpazarı Gürcüleri/Gürcü Salıpazarlılar"; günümüzde; ekseriyeti ile "Muslubey Mahallesi" ile "Tepealtı Mahallesi'ne yerleşmişler.


Yine başka bir "kaynak"(4)tan da öğreniyoruz ki; günümüzde, Salıpazarı İlçemizde ki "Acarlar";"Abhazyalılar", hattâ "Batumlular"; hülasa "Gürcüler"; "Yenidoğan Mahallesi"ni;"Yukarı Kestane Pınarı Mahallesi"ni;"Kuşcığaz Mahallesi"ni de meydana getirmekteler...

"Salıpazarı'nın Demografik Yapısı"nda ise "Salıpazarı Alevîleri" gibi fazla "nüfus" a sahip olamasalarda; yine de toplamda "1000(Bin)"leri bulan bir "nüfus"a sahip olduklarını-yerleşmiş nüfus- ifâde edebiliriz.

"SALIPAZARI BATUM-ACARA SOSYAL YARDIMLAŞMA ve DAYANIŞMA DERNEĞİ"

"Kağıt üzeri"nde olmayan ve "2000'li seneler"de kurulmuş;"tüzel kişilikli/hükmî şahsiyetli" bir "Dernek:" "Salıpazarı Batum-Acara Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Derneği"


"Millî Bütünlüğümüz"den yana olduğu anlaşılan "Dernek Yöneticileri";hem "Türkiye'mizde ki Gürcüler"in; hem de "Salıpazarı'ndaki Gürcüler"in mes'elelerine alaka ve çare bulma,"dışa açık" "halka açık" bir şekilde; zaman zaman biraraya da gelerek, faaliyetler yapma gayretinde olduklarını da ifâde edebiliriz.

ELHASIL:

"Türkiye'mizde ki Gürcüler"le ilgili; "Sinop Gürcüleri","İstanbul Gürcüleri"gibi isimler ile de diyebileceğimiz şekilde,kitaplar da yazılmış.

Rahmetli Peder;"Ünye'den Terme'ye Geliş Sergüzeştisi"ni anlatırken: senelerce çalıştığı halde parasını vermeyen "Ünye Gürcüleri"nden kaçarken; ellerinde kama bıçakları da olan ,çalıştığı  "Ünye Gürcüleri"ne ,ormanda yakalandığını; aralarında "Gürcüce" konuşmalarından-Gürcüce bilmediğini farzederek- konuşurken;"-Şu çocuğu korkutalım", dediklerini söylerdi .

Benim 'avradım laz" olduğu hâlde,tamamiyle "şifa deposu" olan "Gürcü Pancarı Yemeği'ni de, öyle güzel yapar ki.

Terme ilçemizde,halk arasında,'şaka ile de olsa";"Gürcüler den Evliyâ olmaz derler..."


Halbuki;"Terme İlçemiz"de,'Gürcüler Mahallesi" diye bilinen "Çay Mahallesi"nde,"ehl-i tarik" çok "Gürcüler" ;nâmı "Evliyâ"ya çıkmış "Gürcüler" var;'9 Gürcü Gardaş"tan biri de olan rahmetli "Resul ŞAHİN" gibi, 'Ülkücü Şehid Gürcüler" de var

"40 Etnik Kimliği" ile de;"Anadolu Kilimi"nce de;"Büyük Türk Devleti" miz ve " Büyük Türk Milleti"miz;"Üstte Gök" 'Çökünce'ye;"Altta yer delininceye' kadar;"Büyük Kıyamet" e kadar yaşasın...(Âmin)

İnşaallah .

Terme;17 Kasım 2019
İsmet GÜLTEKİN
metgultekin@hotmail.com
Araştırmacı-Yazar ve Eğitimci

Dip Notlar:
(1): İsmet GÜLTEKİN,"Samsun Salıpazarı Alevîleri",mefkûre adamları.blogspot.com,5 Mayıs 2019
(2):İsmetzade Doktor Mehmet ÂRİF,"Gürcü Köyleri",Hazırlayan:Fahrettin ÇİLOĞLU,Sinatle Yayınları,2002,İstanbul ve "Fahrettin ÇİLOĞLU,'Çarşamba 1893";Turgut ÇEVİKER,"Çarşamba Kitabı",1992(İçinde)
(3): Fahrettin ÇİLOĞLU,"100 Yıl Önce Türkiye'de 'Gürcü Köyleri',Tarih ve Toplum Dergisi, Haziran 1992;sonra.102,www.circassioncenter.com
(4):www.gidiyor.org.tr/kaydecan...,15 Kasım 2019



.

Hiç yorum yok: